تولید پلاستیک

تفاوت کیسه زباله بازیافتی با درجه دو

lazy

کیسه های زباله یکی از ابزارهای نظافت، ساماندهی، جلوگیری از پخش و تراکم پسماندهای خطرناک و مهار آلودگی های محیطی به شمار می آید که مصرف کیسه های زباله در تمام کشورها تعریف شده و مردم جوامع نیز موظف به استفاده نمودن از کیسه زباله برای ساماندهی پسماندهای منازل و محیط کار خود هستند.

حال اینکه کیفیت و جنس پلاستیک های زباله از چه نوع موادی بوده و شکل ظاهری یا مدل دوخت و تای انواع کیسه های زباله چگونه است، یک بحث مفصل به حساب می آید که در ادامه این مقاله به زوایای مختلف آن می پردازیم.

پک پلیمر پلاستیک مجموعه تخصصی تولید و صادرات انواع کیسه زباله، برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

کیسه زباله ریسایکل چیست ؟ (Recycled garbage bag)

با توجه به قوانین کشورهای اروپایی در حمایت از محیط زیست، با تولید کمتر پلاستیک و مدیریت بازیافت تفکیک شده انواع پلاستیک ها با جنس های نایلون، نایلکس، سلفون و ده ها متریال ترکیبی دیگر، خریداران عمده کیسه زباله در این کشورها نیز به تبعیت از قوانین گمرکی، اقدام به ثبت سفارش جهت تولید کیسه زباله ریسایکل می نمایند تا با این استراتژی، سیستم بازیافت کشورهای تولید کننده پلاستیک نیز در مسیر اهداف این بازارها ارتقا یافته و با جمع آوری، عملیات ثانویه، کندر نمودن پلاستیک های بازیافتی و در نهایت، تبدیل نمودن آن به دانه های گرانولی، کیسه زباله ریسایکل تولید شود.

بنابراین کیسه زباله ریسایکل، نام دیگر کیسه زباله بازیافتی می باشد.

5 tafavote kise zobaleh 1402 12 28

تولید کیسه زباله بازیافتی

پک پلیمر یکی از تخصصی ترین مجموعه ها در تولید و تامین کیسه زباله می باشد که در تدوین استراتژی فروش و همچنین تجهیز ماشین آلات و تامین مواد اولیه پتروشیمی، به فکر تولید کیسه زباله با مواد نو و همچنین مواد بازیافتی بوده و بدین ترتیب، یکی از بزرگترین تولید کنندگان کیسه زباله بوده و نقش پر رنگی در صادرات انواع مختلف این کالای پر مصرف ایفا می نماید.

منظور از پلاستیک یا کیسه بازیافتی چیست؟ آیا کیسه های بازیافتی از کیفیت مطلوب و قابل اطمینانی برخوردار هستند ؟

در پاسخ به این سوال ها باید ابتدا فی ما بین پلاستیک بازیافتی و پلاستیک قابل بازیافت از نظر فنی یک تفاوتی قائل شد، لذا کیسه زباله های بازیافتی با موادی ساخته و تولید می شوند که حاصل گرانول نمودن انواع پلاستیک های نایلونی یا نایلکسی است و به این دلیل، کیسه بازیافتی با مواد نو پتروشیمی تولید نمی شود بلکه با مواد بازیافت شده تولید می گردد.

مواد بازیافت شده نیز قبل از اینکه بوجود بیاید، ابتدا یک محصول پلاستیکی نظیر پلاستیک فریزر، پلاستیک دسته دار، پلاستیک زباله، پلاستیک شرینک و سایر محصولات پلی اتیلنی بوده که بعد از اتمام مصرف و دور انداخته شدن آن، به واسطه روش ها و کانال های بازیافت شهری جمع آوری و تفکیک می شوند تا در واقع باز یافته شود یعنی باز هم به چرخه تولید برگردد که بدین ترتیب با کندر شدن وسپس گرانول شدن این پلاستیک ها، مواد ریزی درست می شود که با دستگاه های تولید اکسترودر، فیلم خام برای تولید کیسه زباله، ساخته خواهد شد.

2 tafavote kise zobaleh 1402 12 28

تولید کیسه زباله قابل بازیافت و تجدید پذیر

اکنون که با معنای پلاستیک بازیافتی آشنا شدید، با واژه مشابه و نزدیک به آن نیز روبرو شوید تا به تفاوت های موجود پی ببرید.

کلمه بازیافتی با کلمه قابل بازیافت در عین شباهت، تفاوت اجرایی و عملیاتی برای کارخانه های تولید کیسه و پلاستیک زباله دارد، یعنی زمانی که صحبت که کیسه قابل بازیافت به میان آید، بدین معنا است که آن پلاستیک و کیسه زباله که یک محصول مصرفی است، بعد از پایان مصرف نیز قابلیت بازیافت شدن و اصطلاحا تجدید پذیر داشته و مجددا به چرخه تولید بر می گردد تا بتوان با کیسه زباله قابل بازیافت و تجدید پذیر، یک محصول جدیدی نظیر کیسه زباله یا کیسه دسته دار و … تولید و روانه بازار مصرف نمود که ارزش این عملیات در حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تولید بی رویه پلاستیک های نو تاثیر به سزایی دارد تا جا ایکه تجار و مشتری های اروپایی در پیروی از قوانین کشور و مارکت فروش خود، اقدام به ثبت سفارش و تولید کیسه زباله بازیافتی می نمایند.

مطلب مرتبط : بررسی ابعاد، ضخامت و سایزبندی های متداول کیسه زباله، برای مشاهده بیشتر روی لینک کلیک کنید.

تولید کیسه زباله درجه دو

دو واژه با عناوین بازیافتی و درجه دو برای بسیاری از مخاطبان و افرادی که قصد ورود به صنعت پلاستیک نایلون و نایلکس را دارند،کمی مبهم و غیر واضح به نظر می آید و بدین ترتیب به منظور توضیح و تشریح معنای این دو در ادامه مطالب جذاب و جالبی را ارائه مینماییم.

وقتی می گوئیم کیسه زباله درجه دو، یعنی ابتدا برای آن درجه کیفیت مشخص کرده ایم اما مفهوم درجه دو به هیچ عنوان قابل استناد به کیفیت موجود در تصورات و ذهن هر مخاطب نخواهد بود.

تصور کنید پلاستیک درجه دو را به یک کارخانه سفارش می دهید، آیا می دانید تعریفی که شما از درجه دو دارید با تعریفی که تولید کننده یا هر شخص دیگری از کیسه زباله درجه دو دارد، چقدر می تواند متفاوت باشد؟ لذا با وجود یک نمونه از جنس درجه دو مورد نظرو مورد نیاز تان به صورت فیزیکی می توانید خواسته خود را به تولید کننده ارجاع صحیح بدهید.

لازم به ذکر است که کیسه زباله درجه دو شامل طیف گسترده ای از کیفیت ها در حد فاصل جنس درجه یک با جنس بسیار ضعیف یا اصطلاحا درجه سه بوده و بدین ترتیب برای درک و تفهیم میزان کیفی و خلوص مواد تشکیل دهنده کیسه زباله مورد انتظار شما که درجه دو نام گذاری شده است، وجود نمونه فیزیکی از محصول الزامی می باشد تا سو تفاهم و اشتباهی از سوی تولید کننده رخ ندهد زیرا تصورات او از جنس درجه دو با تصورات شما در این مورد متفاوت و غیر قابل انکار است مگر آنکه از نظر تجربه فنی و دانش مواد اولیه بازیافتی آنقدر کامل باشید که بتوانید ترکیب و فرمول تولید کیسه زباله درجه دو مورد نظر خودتان را به تولید کننده یا تامین کننده انتقال داده و تفهیم کامل صورت پذیرد.

جنس پلاستیک زباله

در صنعت پلیمر و پلاستیک، محصولات فراوانی وجود دارند که برای تولید هر کدام بر اساس ماهیت و جنس محصول از ترکیب نمودن مواد های گرانولی، مستربچ ها، افزودنی ها Additives ، چسب، رزین، مرکب و سایر متریال پلیمری استفاده می شود و در این میان، کیسه زباله که یکی از همین محصولات به شمار می آید، طی سالیان گذشته و مطابق با ذائقه مصرف کننده یا حتی براساس سیاستگذاری های دولت ها یا تجار و عمده فروش ها، جنس های مشخصی برای تولید کیسه زباله شکل گرفته است که عده زیادی از تولیدکنندگان و خریداران از همان جنس های قبلی و جای گرفته در بخش های مختلف بازار تبعیت نمودن و عده کمی از تولید کنندگان وخریداران در تلاش جهت تولید کیسه زباله با جنس و موادی متفاوت هستند.

6 tafavote kise zobaleh 1402 12 28

با تمام این موضوعات اگر بخواهیم جنس های مختلف کیسه زباله را به صورت کلی بیان نمائیم به شرح ذیل عبارتند از :

کیسه زباله نایلونی (LDPE Garbage bags)

با مواد پلی اتیلن سبک که دارای چگالی کم است، تولید می شود و بدین منظور بر حسب تنوع کیفیت کیسه زباله نایلونی نیز لازم است اقدام به تامین و ترکیب نمودن گرید های خاص مواد با ویژگی ها و تاثیرگذاری های متفاوت در جنس نهایی نمود.

کیسه زباله جنس نایلونی درجه یک، درجه دو با طیف متنوعی از کیفیت در این سطح و درجه سه برای تولید شدن، نیازمند دستگاه ها ومواد اولیه متناسب با جنس درخواستی مشتریان مختلف می باشد که بدون داشتن اطلاعات و دانش در این زمینه، و بدون وجود ماشینآلات مورد نیاز، امکان تولید جنس خاصی از کیسه زباله وجود ندارد، لذا تولید کنندگان مجرب و محقق از عهده تولید هر نوع کیسه زباله جنس نایلونی بر می آیند.

3 tafavote kise zobaleh 1402 12 28

کیسه زباله نایلکسی (HDPE Garbage bags)

با مواد پایه پلی اتیلن سنگین دارای چگالی بالا تولید می شود که به دلیل خشک بودن وهمچنین قابلیت تولید پلاستیک با ضخامت کم مورد استفاده قرار گرفته و به منظور افزایش دوخت پذیری با کاهش شکنندگی، نیاز به افزودن مقدار مشخصی مواد نایلونی یا همان پلی اتیلن سبک با گرید های تخصصی می باشد.

کیسه زباله کاغذی (Paper Garbage bags)

از نام این پاکت های زباله مشخص است که متریال کاغذ، یک بخش جدایی ناپذیر از این نوع کیسه های زباله می باشد.

پاکت زباله کاغذی اصولا برای مصرف در شرایط اختصاصی به کار گرفته می شود، برای مثال می توان کشتی های باری و مسافری را نام برد که پس از جمع آوری پسماندهای داخل کشتی، اقدام به ساماندهی و استفاده از کیسه زباله کاغذی نموده و با رها سازی این کیسه ها در اقیانوس ها و دریاها، ضرر کمتری به محیط زیست و آبزیان دریایی می رسد.

یک مثال دیگر جهت استفاده از کیسه زباله کاغذی، مصرف این محصول در کشورها و ایالت هایی است که قوانین سختگیرانه ای در راستای مصرف پلاستیک و کیسه های زباله پلاستیکی وضع نموده اند، لذا تجاری که بازار هدفشان چنین کشورها و مقاصدی باشد،درخواست تولید کیسه زباله کاغذی با گرماژ مختلف و مورد نظرشان را می دهند که با توزیع این محصول در بازارهای هدف نیز مصرفکنندگان ملزم به استفاده از پاکت کاغذی به منظور جمع آوری و ساماندهی زباله های خود می نمایند.

کیسه زباله پلی پروپیلن نسوز (PP Fireproof garbage bag)

برای مقاصد مختلف از کیسه نسوز با مواد پایه پلی پروپیلن، افزودنی ها و مواد تخصصی دیگر استفاده می شود، لذا بر اساس نیاز در شرایط مختلف و برای پر نمودن محصولات خاص داخل این جنس از کیسه های نسوز، کاربردهای گوناگون به تعریف رسیده و منجر به تولید این کیسه های PP می شود.

در بخش های ویژه ای از بیمارستان ها به منظور خنثی سازی مواد عفونی و حذف خطرات زیست محیطی زباله ها و پسماندهای بیمارستانی از کیسه نسوز استفاده می شود تا با قرار دادن مواد و زباله خطرناک درون این جنس از کیسه ها و قرار دادن کیسه، داخل دستگاه اتوکلاو با دمای بیش از ۱۴۵ درجه سانتیگراد هیچ آسیبی به کیسه زباله نرسیده و بدین ترتیب، مواد عفونی و ناسالم در اثر حرارت بسیار زیاد، به مواد بی خطر تبدیل شده و خطرات زیستی آن ها خنثی خواهد شد.

یک مثال دیگر برای محصولات خاص و به کارگیری کیسه های نسوز، استفاده از این جنس کیسه ها به منظور پر نمودن قیر داغ است کهبه دلیل لایه داخلی کیسه نسوز مخصوص قیر داغ، بعد از سرازیر شدن قیر با دمای بیش از ۱۲۰ درجه هیچ مشکل و آسیبی به کیسه مذکور نرسیده و عملیات بسته بندی، ارسال، مصرف و … با هزینه بسیار کمتری به سرانجام می رسد.

ضخامت پلاستیک زباله درجه دو و بازیافتی

نازک بودن و ضخیم بودن جزو پارامترهای اساسی و مهم در حوزه تولید انواع محصولات پلیمری است و کیسه های زباله نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تعیین ضخامت پلاستیک زباله با هر کیفیت و متریالی، هم توسط خریدار و هم به واسطه تولید کننده، لحاظ میگردد.

ضخامت کیسه زباله بازیافتی و انواع پلاستیک زباله درجه دو می باید بر مبنای حجم داخلی و سایز کیسه ها باشد که بدین ترتیب کیسه زباله بازیافتی و درجه دو با ابعاد کوچک به دلیل قرار دادن پسماندهای سبک، با ضخامت کمتری تولید می شود و کیسه های بزرگ نیز پیرو ابعاد بیشتر، ضخامت بالاتری را خواهند داشت.

مجموعه پک پلیمر با تولید تخصصی کیسه زباله با مواد ریسایکل و مواد نو، به دلیل دانش و تجربه بالا و همچنین به کارگیری تجهیزات و ماشین آلات مخصوص کیسه زباله می تواند از ضخامت ۱۰ میکرون یعنی ۰۱ که پائین ترین ضخامت برای کیسه زباله است، تا ضخامت های بالا به میزان دلخواه مشتریان خود، تولید بسیار با کیفیتی ارائه نماید.

ابعاد و سایز های مختلف

به همان میزان که ضخامت کیسه های زباله مهم و ضروری است، ابعاد این محصول نیز به همین صورت حائز اهمیت می باشد و لذا سایز عرض و طول پلاستیک زباله بر مبنای نوع و محیط کاربری این کیسه ها و سطل هایی که کیسه را داخل آن قرار می دهند، تعیین می شود تا مطلوب ترین کاربرد را داشته باشد.

همانطور که می دانید اماکن مختلفی از کیسه زباله استفاده می کنند که بر اساس همین آیتم، اقدام به تولید و خرید کیسه زباله در ابعاد متنوع می شود، یعنی برای مصارف خانگی و محیط های کاری کوچک از کیسه هایی با ابعاد کوچک تر استفاده شده و برای مقاصدی چون مراکز خرید، اماکن عمومی و شلوغ، ساختمان های بزرگ اداری و تجاری و کارخانه ها از کیسه زباله در اندازه و سایز بزرگ استفاده می شود تا مقدار زباله بیشتری در خود جای دهد.

4 tafavote kise zobaleh 1402 12 28

تولید کیسه زباله بازیافتی رنگی

جهت تولید هر رنگی از کیسه زباله نایلونی و نایلکسی و … الزاما باید به مواد اولیه و افزودنی های مرتبط با نوع پلاستیک درخواستی، مستربچ رنگی نیز افزوده شود.

مستربچ نوعی مواد ریز گرانولی است که در اصطلاح بین تولید کنندگان به رنگ نیز معروف است و هر رنگی که برای تولید کیسه زباله درنظر داشته باشید، باید مستربچ همان رنگ را به کار گرفت و بدین ترتیب باید بدانید که هرچه میزان رنگ کیسه پلاستیک پر رنگ تر و پوشش دار باشد، میزان مستربچ رنگی نیز افزایش یافته و در شرایط درخواست کم رنگ بودن کیسه از مقدار کمتری رنگ مستربچ استفاده خواهد شد.

در نهایت اینکه حداقل مقدار مستربچ رنگی در راستای تولید کیسه زباله بازیافتی از ۲ درصد شروع شده و تا ۶ درصد قابل تغییر و افزایش می باشد و کیفیت مستربچ مورد استفاده بسیار مهم است، به نحوی که از نوع با کیفیت این متریال، درصد کمتری در ترکیب بامواد اولیه لحاظ می شود و بالعکس همین موضوع نیز صادق است.

چاپ بر روی کیسه زباله

اولین کارخانه در ایران که تولید و صادرات کیسه زباله چاپی را در حجم بالا انجام می دهد، گروه تولید و تامین پک پلیمر است که توانسته کیفیت مطلوبی از جنس، دوخت و چاپ را به رخ جهان بکشد.

آیا تا به حال کیسه زباله ای که روی سطح پلاستیک چاپدار باشد دیده اید و یا از کیسه زباله چاپدار استفاده داشته اید؟

اصولا در میان تولید کنندگان کیسه زباله نایلونی و نایلکسی به ندرت می توانید جرقه گیری سطح پلاستیک زباله و اجرای چاپ آنلاین بر روی کیسه را ببینید زیرا کارخانه هایی که تولید کننده کیسه زباله با کیفیت های مختلف هستند، اصلا نیازی به دستگاه کرونا نداشته و رول پلاستیک را بدون انجام عملیات تریت، جرقه گیری یا کرونا به تولید رسانده و سپس با دستگاه های دوخت کیسه زباله، رول ها دوخت نموده و به کیسه تبدیل می نمایند.

صادرات کیسه زباله چاپی بازیافتی

پک پلیمر با اتوماسیون و تجهیز ماشین آلات لازم در مدار تولید و چاپ کیسه زباله چاپی، بهترین خطوط تولید را با تعداد زیادی ازدستگاه های اکسترودر مجهز به جرقه گیر، چاپ های آنلاین، ماشین های دوخت رولی پرفراژ دار و خطوط بسته بندی مکانیزه ایجاد نموده و با ارائه کیفیت برتر و زمان تحویل زودتر از موعد توافق شده با مشتریان، صادرات کیسه زباله چاپی را به کشورهای متعددی نظیر گرجستان، کرواسی، آلمان، رومانی و … در تناژ بالا انجام می دهد.

7 tafavote kise zobaleh 1402 12 28

قیمت خرید کیسه زباله بازیافتی و درجه دو

اگر میخواهید از قیمت و نرخ خرید کیسه زباله ریسایکل، بازیافتی و درجه دو مطلع شوید، می باید به آیتم های ذیل توجه داشته و همینطور از آگاهی و اطلاعات کافی در زمینه تنوع مواد، نوع دوخت و روش کار با دستگاه های مختلف برخوردار باشید، حال به مواردتاثیر گذار بر قیمت خرید کیسه زباله به شرح ذیل توجه نمایید که عبارتند از :

  • درجه کیفیت کیسه زباله
  • مواد و افزودنی های به کار گرفته
  • تناژ سفارش و تولید
  • ضخامت پلاستیک زباله
  • ابعاد و سایز کیسه
  • مدل دوخت کیسه
  • رنگ مورد درخواست
  • ساده یا چاپی بودن کیسه

مدل های مختلف کیسه زباله بر اساس شکل و شیوه دوخت و تا

بدون شک تعداد محدودی از تولید کنندگان کیسه زباله و تولید کنندگان محصولات پلی اتیلنی و پلیمری با انواع کیسه زباله به لحاظ مدل دوخت، مدل تا و … اطلاع دارند و اکثر موارد با کیسه زباله رولی دوخت ستاره ای آشنا هستند که این مدل از کیسه زباله در ابعاد و ضخامت های گوناگون برای بازارهای هدفی نظیر عراق، حوزه CIS ، امارات و برخی از کشورهای اروپای شرقی و تعداد محدودی از بازارهای اروپای غربی و آمریکا صادر شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

اما در اکثر کشورهای اروپای غربی و شرقی، قاره آمریکا و مارکت های حوزه اسکاندیناوی از کیسه زباله رولی با دوخت فلت استقبال بیشتری نموده و مورد استفاده قرار می دهند.

پک پلیمر پلاستیک تولید کننده کیسه زباله رولی، برای مشاهده بیشتر روی لینک کلیک کنید.

رول کیسه زباله فلت بگ flat garbage bag

بر خلاف مدل تا شده و دوخت ستاره ای، قبل از اینکه تا شود ابتدا بخش انتهای کیسه دوخت و پرفراژ شده و سپس در دو مرحله به وسیله ابزار تاکن، دو طرف رول به سمت داخل تا و در نهایت رول می شود و اجرای چنین عملیاتی مستلزم به کارگیری دستگاه های دوخت خاصی است که کار کردن و اپراتوری این دستگاه ها برای تولید کنندگانی که تازه این نوع ماشین دوخت را وارد مجموعه خود می نمایند، بسیار سخت بوده و بعضا از ادامه مسیر باز می مانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *